Tanrının Gerçek Yüzü

Tanrının Gerçek Yüzü

Tanrının gerçek yüzü, aslında kişiden kişiye ve düşünceden düşünceye değişim göstermektedir. Çünkü tek bir kişiyle bağdaşan bir tanrı kavramı yoktur. Tanrının gerçek yüzüne değinecek olursak, burada Tanrının fiziksel yüzünden ziyade görünmeyen, yani iyilik ve kötülük yüzünü ele almak daha uygun olacaktır. Çünkü konuşacağımız konu, metafiziksel bir varlık olduğundan fiziksel bir yüz tanımı yapılamaz. 


Tanrı ve İyilik Yüzü 

Tanrı, inananlara iyilik yapmalarını söyler ve bu iyiliğin içerisinde bir çıkar çatışması yaratır. Bu çıkar çatışması, bir şeyler iyilik yapmanı istemesi ve bunun sonucunda sana cenneti vaat etmesiyle ilgilidir. Ancak Tanrı, yaptığın iyiliklerin de onun sana yaptırdığını ifade eder. Her yapılan iyilikte Tanrıyı ortak edersek, insanın iradesi yokmuş gibi bir görünüm ortaya çıkar. 

Aslında bu durum ibadeti de kapsar; çünkü Tanrı, sana ibadet etmen gerektiğini söyler ve sen de bunu yaparsın. Karşılığında ise cenneti vaat eder. Bu durum, ibadeti bir tür ticarete dönüştürür; çünkü çıkarlar işin içine girer. Yapmadığın takdirde cezalandırılacağını söyler ve böylece insanın iradesini hiçe sayar. Her ne kadar ibadetler kalben inanarak yapılır gibi görünse de aslında baskı altında gerçekleşmektedir; çünkü yapılmadığında cezalandırılacağını bilirsin. 


Tanrı ve Kötülüğün Yüzü

Tanrı ve kötülüğün yüzü şöyle açıklanabilir: Tanrı, sana yapman gerektiğini söylediği şeyleri yapmadığında, seni cehennemde azap ile cezalandıracağını ifade eder. Yaptığın iyilikleri "kader" adı altında kendine bağlarken, yaptığın kötülüklerin hiçbirini kendine bağlamaz ve seni suçlar. 


Tanrı ve Adalet

Tanrının adaleti, hem inananlar hem de inanmayanlar tarafından duyulmuştur. İlahi adalet şöyle özetlenebilir: İyilik yaparsan cennete, yapmazsan cehenneme gidersin. Ancak burada bir çelişki doğmaktadır. Eğer yaptığımız iyilik ve kötülükle sorgulanacaksak, yeni doğmuş bir bebek öldüğünde neden sorgulanmadan direkt cennete gidiyor? Veya şehit olanlar, onca günahlarına rağmen neden sorgulanmadan cennete gidiyor? Oysa biz sorgulanarak gidiyoruz. İşte tam burada Tanrının gerçek adaleti sorgulanabilir hale geliyor. 




Araştırmacı: Halim Yusuf Pilavcı 

Kaynakça:

  1. Kutsal Metinler ve İslamî Kaynaklar:

    • Kur'ân-ı Kerim
    • Buharî, "Sahih-i Buharî"
    • Müslim, "Sahih-i Müslim"
    • İmam Gazali, "İhya-u Ulumiddin"
    • İbn Teymiyye, "Kitabü’l İman"
  2. Felsefi Kaynaklar:

    • İbn Rüşd, "Tehafütü't-Tehafüt"
    • Friedrich Nietzsche, "Tanrı Öldü ve Üstinsan"
    • Immanuel Kant, "Saf Aklın Eleştirisi"
    • Jean-Paul Sartre, "Varoluşçuluk"
    • Søren Kierkegaard, "Korku ve Titreme"
  3. Teolojik ve Eleştirel İncelemeler:

    • Karen Armstrong, "Tanrı'nın Tarihi"
    • Richard Dawkins, "Tanrı Yanılgısı"
    • Sam Harris, "İnancın Sonu"
    • John Hick, "Evil and the God of Love"
    • Bertrand Russell, "Why I Am Not a Christian"
  4. Metafizik ve İrade Üzerine Kaynaklar:

    • René Descartes, "Meditations on First Philosophy"
    • Martin Heidegger, "Varlık ve Zaman"
    • Spinoza, "Ethica"
  5. İslam ve Adalet Kavramı Üzerine Çalışmalar:

    • Fazlur Rahman, "İslam"
    • Seyyid Kutub, "Fizilal'il Kur'an"
    • Muhammed Esed, "Kur'an Mesajı"

Dipnot veya Ek Açıklamalar için Kullanılabilecek Kaynaklar:

  • Diyanet İşleri Başkanlığı, "Kur'an Tefsiri"
  • İslam Ansiklopedisi, "Tanrı ve Adalet Maddesi"
  • The Stanford Encyclopedia of Philosophy (online), "Free Will and Theism"

 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Varoluşçuluk Arkesi

Yokluk Paradoksu

Yokluk Paradoksu Boş bir odada olduğunuzu düşünün ve "köpek" diye birisi size sesleniyor. Zihninizde bir köpek düşüncesi canlanıyo...